31
Oct
16

UN FILM BUN


Bre, scot rușii ăștia câte-un film de te rupe… Așa e ”Pohoronite menea za plintusom” (Înmormântați-mă după plintă), film din 2009. Am văzut nițel din el și mi s-a părut interesant. Ca să-l vadă și nevastă-mea, m-am apucat să-l traduc. Destul de greu cu limba asta sovietică… Rusa nu e chiar o limbă ușoară și o uiți repede dacă n-o folosești. Dar mi s-a părut o provocare ce merita efortul, era limba de zi cu zi, deosebită pe ici, colo, de cea literară. Și am purces la treabă, traducând vreo 10-15%. Întâmplător, căutând o versiune de calitate cât mai bună, am dat peste un site românesc, www.filmeonline2016.biz, unde filmul, surpriză, era subtitrat. O traducere, evident, după o subtitrare din altă limbă, cu siguranță engleza, ceea ce o face să nu fie tocmai conformă cu ceea ce se zice pe ecran. Dar, slavă Domnului, lipsesc comicăriile pe care le mai întâlnești în altfel de cazuri. Nu știu dacă o să continui să traduc filmul, am cam prea multe pe cap și, la urma urmelor, e o versiune acceptabilă, care nu denaturează prea tare ce se zice.
Subiectul nu e din cale afară de original. Un băiețel de vreo 7-8 ani trăiește cu bunicii. Bunicul, un tip gomos, ”artist al poporului din URSS”, cum se prezintă, e cum e, dar bunica e zdrobitoare. O matahală ce trece bine de chintal, e impulsivă, agresivă, zgomotoasă, zici că pocnește, nu alta. Bietul copil e terorizat. Bine, dar unde-i maică-sa? Păi, din vorbele bunicii, aflăm că-i o curvă căreia nu-i pasă de copil, pe care l-a părăsit.  Dar, încet, încet, ne dăm seama că treaba nu-i atât de simplă. Bunica rupe pe furiș câteva pagini din calendar. De ce, nu pricepem imediat. Ca să ne dăm seama că era ziua de naștere a copilului, iar micuțul își aștepta mama să-l viziteze. Ceea ce bunica nu dorea. O cunoaștem și pe mamă, împreună cu ”țiitorul” ei, doi oameni mai degrabă cumsecade. Mama tot încearcă să obțină aprobarea teribilei zgripțuroaice, să-și viziteze copilul de ziua lui, să-i dea un cadou. Ei, dar nu vă povestesc tot, poate vreți să-l vedeți. Pe mine filmul m-a impresionat foarte tare, v-am mai spus că filmele despre copii și despre animale mă dărâmă…

Filmul îl fac, mai ales, puștiul, o scumpete de copil, și interpreta bunicii, Svetlana Kriucikova, care ia coronița. De altfel, rolul i-a adus premiul Nika (Oscarul rusesc) în 2010. Am crezut că e fiica marelui actor Nikolai Kriucikov, dar am avut surpriza să aflu că e fiica… altui Nikolai Kriucikov, ofițer, și e născută la… Chișinău! Moldoveancă, am putea zice… Bunica e chitită pe misiunea ei: capul familiei, șefa casei și cea care hotărăște destinul fiecăruia. Nimeni nu trebuie să-i iasă din vorbă! Nimic nu pare a sta în calea uraganului cărunt. Svetlana Kriucikova domină ecranul, ceea ce face ca restul personajelor să pară că nu mai au loc de ea. Dar poate ar fi fost prea mult ca fiecare să aibă un rol la fel de ”greu” ca al bunicii… Astfel, în rolul bunicului, lui Aleksei Petrenko nu i se dau prea multe șanse de a ieși în evidență. E vorba, totuși, de interpretul lui Rasputin din ”Agonia” lui Elem Klimov și al lui Stalin în 2-3 filme…

De menționat și că interpreta rolului fiicei ei, Maria Șukșina, e chiar fiica regretatului autor al minunatei ”Călina roșie”, Vasili Șukșin și a Lidiei Fedoseieva-Șukșina.

P.S. Nu mi-au scăpat ultimele episoade ale ”remontadei” anunțate de Dinamo, la grande partita împotriva echipei secunde, dar și cea și mai grande împotriva echipei al cărei antrenor amușinează prin Groapă mai ceva ca un terrier, sperând la rosul unui ciolan mai gustos decât cel ros și răs-ros pe malul Dunării. O să mă străduiesc să văd și meciul cu Recașul, cred că o să fie amuzant. De urmărit și evoluția Craiovei, mai bine zis a adversarelor ei. Parcă am mai văzut filmul ăsta cu înduioșătoare eforturi de sprijinire a unei echipe ce visează să oprească marșul Stelei spre un nou titlu… Care Steaua bifează alt meci fără sare și piper, așadar nimic despre ei.


0 Responses to “UN FILM BUN”



  1. Lasă un comentariu

Lasă un răspuns

Urmează..

AL 27-LEA, DESIGUR...

STEAUA, ROMANIA`S BRIGHT STAR

http://www.fifa.com/classicfootball/clubs/club=1914834

Ce fu, lună de lună

Despre ce-i vorba


