10
Oct
16

NE-A PĂRĂSIT ANDRZEJ WAJDA


S-a mai stins o stea… Aseară, la Varșovia, a murit Andrzej Wajda. Dumnezeu i-a dat viață lungă, 90 de ani…

Primele sale filme au fost trilogia în alb-negru închinată Rezistenței poloneze în cel de-al doilea război mondial – „Pokolenie” (Generaţia) -1955, „Kanal” (Canalul) – 1956 şi „Popiól i diament ” (Cenuşă şi diamant) – 1958. Le-am văzut pe când eram copil, le-am revăzut de câte ori le-a redat TVR. Sunt ani mulți de atunci…

Filmele sale au fost apreciate peste tot în lume, patru dintre ele fiind nominalizate la Oscarul pentru cel mai bun film străin: ” Ziemia Obiecana ” (Țara promisă) – o dramă despre trei prieteni, un polonez, un neamț și un evreu, care își unesc eforturile pentru a construi o fabrică în Polonia începutului de secol XX, (1975), ” Panny z Wilka ” (Domnișoarele din Wilko), o dramă romantică în anii `20 (1979), ” Człowiek z żelaza ” (Omul de fier), despre revolta de la șantierul naval din Gdańsk și înființarea  sindicatului liber Solidarność (1981) și cel despre masacrarea  prizonierilor polonezi de către sovietici , „Katyń” (2007).

În 2000, a primit Oscarul ca recunoaștere a activității sale excepționale timp de jumătate de secol.

În 2013, Wajda a făcut ” Wałęsa. Człowiek z nadziei” (Wałęsa. Omul speranței), film pe care am fost onorat să-l traduc. Am crezut că a fost ultimul său film, dar neobositul creator a mai apucat să facă unul, ”Powidoki” (Imagini ce persistă), despre pictorul avangardist Władysław Strzemiński. Filmul va apărea postum, la anul, și va reprezenta Polonia la Oscar.

Dumnezeu să-l odihnească pe marele regizor!


2 Responses to “NE-A PĂRĂSIT ANDRZEJ WAJDA”


  1. 1 Dawson
    Octombrie 10, 2016 la 18:44

    Stranie coincidenta, ieri m-am gandit la el oarecum din senin – zic „oarecum” pentru ca la mijloc a fost o poza cu mesteceni vazuta pe Twitter undeva dupa-amiaza spre seara, c-o explicatie foto care continea termenul „birch” si mintea-mi a facut conexiunea cu marele regizor si celebrul sau film si-mi zic: bai, chiar, ia sa vad cum ii zice in engleza! Caut si gasesc: The Birch Wood.
    Am observat apoi c-a fost lansat fix de ziua mea – sau, ma rog, nu chiar fix, ca foarte probabil premiera a fost programata seara, iar eu m-am nascut pe la pranz, plus ca se-ntampla cu sase ani inainte de-a ma naste eu.
    Dupa cateva ore in care mi-am vazut de alte treburi, cand se facuse binisor noapte, ma paleste vestea, destul de proaspata, tot printr-un tweet, asa cum se declansase mai devreme brusc si interesul meu de-a citi cate ceva despre Wajda si filmele sale…
    Dumnezeu sa-l odihneasca!

    PS
    Felicitari pentru traducerea respectiva din polona!😉

  2. 2 Sam Murray
    Octombrie 10, 2016 la 22:59

    Am văzut ”Brzezina” cu mulți ani în urmă și, la vremea aia, nu mi-a plăcut în mod deosebit. Abia acum vreo 20 de ani am revăzut-o cu alți ochi și m-a impresionat povestea celor doi frați. E drept, acum îmi amintesc vag subiectul, dar am în minte figura lui Daniel Olbrychski, unul din actorii preferați ai lui Wajda. Cât despre mesteceni, nu pot să nu mă gândesc la Șukșin, în ”Călina roșie”, când mângîie mestecenii numindu-i ”miresele mele”…


Lasă un răspuns

Urmează..

AL 27-LEA, DESIGUR...

STEAUA, ROMANIA`S BRIGHT STAR

http://www.fifa.com/classicfootball/clubs/club=1914834

Ce fu, lună de lună

Despre ce-i vorba


