22
Sep
16

ȚAREVO (5)


Vremea închisă a făcut ca miercuri să fie o zi de plimbat pe malul mării, de urmărit valurile înspumate și ascultat zgomotul făcut când se spărgeau, de discuții cu prietenii pe care ni i-am făcut și de văzut un alt serial – ”The Ketteridge Incident”. Îmi plac serialele australiene, dar ăsta nu m-a atras mai deloc, l-am dormit vârtos,  dar d-na Tosh îl urmărește cu interes. Îl terminăm azi și sper să găsesc și ceva mai pe gustul meu.

picture17După prânz, am intrat și noi în jocul de petanque. Ce s-a mai amuzat nevastă-mea când a auzit că bilelor li se zice ”ghiulé”! Mă rog, e un fel de petanque, căruia ei îi zic ”bocea”, cu accent pe ”o”. Cred că l-au preluat din spaniolă sau italiană, unde există jocul ”bochas”, respectiv ”boccia”. Fiind prima oară când jucam, ne-au făcut praf niște puști bulgari. Unde-o fi respectul pentru vârstnici? Nts, nts, nts…

Aseară, după cină, am urmărit niște dansuri irlandeze – trei băieți și trei fete au încercat o versiune a spectacolului lui Michael Flatley. S-au străduit ei, nu-i vorbă, a fost plăcut, dar mi s-a părut că așa-zisele dansuri irlandeze semănau mai mult cu… răcenița bulgărească. Probabil asemănările astea fac ca bulgarilor să le placă foarte mult dansurile irlandeze. De altfel, la Sofiaexistă ”Irish Dance Academy ”. Dar să nu fiu rău, muzica a fost cea pe care o știți și  ne-am simțit bine,mai ales că am mai înmuiat răcoarea nopții cu nelipsita grozdova

De dimineață, când m-am trezit, erau semne de o bună, părea că va fi soare, dar văd că iar s-a  înnorat. De altfel, prognoza până la plecare, poimâine e cam așa: mai mult înnorat și maximum 20-21 de grade. E temperatura mea preferată, dar aici ar merge vreo 3-4 grade în plus…

Pe vremuri, Ziua Națională era la 9 septembrie, marcând ”eliberarea Bulgariei de către Armata Roșie”, cum era și la noi cu 23 august. După 1990, Ziua Națională se serbează la 3 martie – pe 3 martie 1878, în urma războiului de independență împotriva Imperiului Otoman, Bulgaria a fost eliberată, cu ajutorul trupelor ruse și române. A fost diferit de ceea ce s-a întâmplat cu Țările Române, întrucât Bulgaria era parte a Imperiului, pe când noi  eram doar sub suzeranitate. La 9 mai 1877, Kogălniceanu a declarat independența, apoi a început războiul cu turcii, pe când bulgarii, după înfrângerea turcilor, deveniseră  principat, provincie autonomă a Imperiului Otoman, dar, de fapt, erau un stat independent. Ca și noi, aveau în fruntea țării un prinț german, Ferdinand Maximilian Karl Leopold Maria de Saxa-Coburg și Gotha.

Pe 6 septembrie 1885, Bulgaria și-a mărit teritoriul cu o parte a Traciei Răsăritene, numită de turci Rumeli, regiune a Imperiului locuită majoritar de bulgari și a încercat alipirea de alte teritorii, Macedonia (limba macedonenilor slavi, după părerea mea, e un dialect al bulgarei) și… Dobrogea. Necazul era că, pentru a-și proclama independența ca stat, bulgarii aveau nevoie de aprobarea marilor imperii, care preferau să se respecte Tratatul de la Berlin din 1878, care recunoscuse de jure independența României, Serbiei și Muntenegrului, nu și a Bulgariei. Salvarea bulgarilor a venit din… Turcia, unde izbucnise revoluția Tinerilor Turci, în 1908. O bună șansă pentru Marile Puteri să mai ciupească un pic din muribundul Imperiu Otoman – Austro-Ungaria să ia Bosnia-Herzegovina, Anglia să ia teritoriile arabe din Orient, rușii să pună mâna pe strâmtori. Așa că orice slăbire a Turciei era binevenită, deci proclamarea independenței Bulgariei pica la fix.

La 22 septembrie 1908, Bulgaria și-a proclamat independența, principatul a devenit regat, iar prințul (kneaz) Ferdinand a devenit rege (țar). În ziua următoare, Austr-Ungaria a anexat Bosnia-Herzegovina, iar Grecia Creta. Imperiul Otoman continua să se prăbușească…

Așadar, azi e Ziua Independenței – Deniat na nezavistimostta. Unii dintre cei de aici au liber, așa că va fi ceva mai liniște.

Ooops, după ce mi-am băut kafențe, am vrut să dau o fugă până la țărm, să mai urmăresc valurile. Ghinion, ploua mărunt. Așadar, meteorolgii… zbârka!(așa se zice și aici) Clar, e zi de filme… Iar diseară e antrenamentul cu CFR-ul. Am apucat să citesc un interviu hazliu cu ”autorul ultimului hat-trick din Liga 1”. Cristi Bud, bre, marele atacant a cărui unică performanță e că i-a ”înscris” bombei sexy a handbalului româno-maghiar, Gabriella Szűcs (1,85 m…). I-auziți-l: ”Mă bucur că sunt în formă înainte de meciul cu Steaua. Sper să marchez din nou cu ei. Golurile cu Steaua sunt diferite doar pentru presă. Eşti mai mediatizat dacă marchezi cu Steaua, dar are aceeaşi valoare un gol cu Steaua ca unul cu Timişoara…suntem încrezători şi cred că putem lua puncte. …mă gândesc că noi suntem CFR şi ne putem bate cu oricine.”  Și nu se gândește doar la asta, Bud vrea și la Națională! Bine, bre, cum zici tu…


0 Responses to “ȚAREVO (5)”



  1. Lasă un comentariu

Lasă un răspuns

Urmează..

AL 27-LEA, DESIGUR...

STEAUA, ROMANIA`S BRIGHT STAR

http://www.fifa.com/classicfootball/clubs/club=1914834

Ce fu, lună de lună

Despre ce-i vorba


