21
Sep
16

ȚAREVO (4)


Ieri dimineață, când am ieșit afară, era ceva mai răcoare decât în ziua precedentă, deci pe gustul meu. Ca urmare, ne-am pus prosoapele de plajă (plajni kărpi, cum se zice pe-aici) pe chaise-longue-uri și ne-am lăsat mângâiați de soarele mai milos. Chiar și așa, aveam să observ mai târziu că nevastă-mea apucase să se-nroșească ceva. Eu rezist mai bine, așa că la mine nu e pericol de usturimi și vaiete…

V-am zis că se aștepta o ploicică pe la 10. A trecut de 10, de 11, de 12, de 13… Nimic! Când ne-ndreptam spre restaurant pentru masa de prânz, au început să se strângă norii, așa că ne-am hotărât să renunțăm la terasă și să mâncăm înăuntru. Băiatul de la bar a reținut indicațiile din zilele anterioare și mi-a umplut paharul cu cuburi, apoi a turnat grozdova rakia până sus. Ca să-ncep masa cum trebuie… Am mâncat, iar lucruri bune, dar ploaia… ioc! Am urcat în cameră să luăm kărpi-le și… a-nceput o răpăială de toată frumusețea. Neama problemi! Avem serialul… Am mai văzut trei episoade și, cum ploaia încetase, am coborât la barul de lângă piscină.

0000311922-article2Cu paharul de grozdova în mână am privit marea înfoiată (în sfârșit!), apoi ne-am așezat la o masă. După câteva minute, s-a apropiat o doamnă și a întrebat politicos: ”Svobodno?” (E liber?). I-am arătat locurile libere și i-am răspuns: ”Razbira se, molea.”(desigur, poftiți). Erau o familie de cinci persoane, dintre care cel mai în vârstă, tatăl soțului, semăna cu vărul Alecu. L-am întrebat dacă e scriitor și a făcut ochii mari. I-am explicat cum stă treaba, au râs cu toți și mi-au zis că e doar un biet inginer… Fiul lui era tot inginer, dar lipsa de locuri de muncă (și la ei s-a cam făcut praf industria) îl făcuse să ajungă nu știu cum la o farmacie. Făcuse liceul englez, vorbea limba, bineînțeles, așa că a putut conversa cu nevastă-mea, în timp ce eu am vorbit cu ceilalți. Mi-am adus aminte că la Plovdiv, de unde erau ei, exista și o Universitate Americană, încă de pe vremea lui ”bai Toșo” (Jivkov). Acolo am vrut să-mi trimit juniorul în `95, ar fi terminat cu diplomă a Universității din Maine, dar el n-a vrut. Din cauza unei fufe după care era topit…

Bulgarii erau o  familie foarte simpatică, de la care am aflat diverse amănunte despre viața de la ei, precum și faptul că ei consideră că Rumăniia e mai avansată decât Bălgariia. Se plângeau de salarii și pensii mici, dar mi-au tot povestit de concedii și revelioane petrecute prin Bulgaria și străinătățuri – Turțiia, Gărțiia, dar și Eghipet. Fuseseră și la Bukureșt, ”oraș mare și frumos” și la Sinaia, unde le-a plăcut teribil ”țarski dvoreț”, adică palatul regelui. Una peste alta, oameni cam cu aceleași probleme ca și noi. Erau foarte mirați că le vorbesc limba atât de bine, în timp ce eu îmi dădeam seama că, nevorbind-o de atâta vreme, mă mai împotmoleam ici și colo. Asta-i treaba cu limbile astea străine, se uită dacă nu le folosești…

Le-am spus un banc din vremuri uitate:

Pe vremea lui Ceașcă, un bulgar le povestește alor lui despre concediul petrecut în Romania.
– A fost groaznic. Am stat toată ziua în hotel de frică.
– Frică? Cum așa, bre?”
– Păi, peste tot am văzut rumâni cu țevi în mână, întrebându-se unul pe altul: ”ai prins bulgarii?”

queen-of-the-southNe-am despărțit prieteni, am plecat la masă, începuse să pice. Îi zic unui băiat în uniforma hotelului: ”Ce facem, bre, cu vremea asta?”. Omu-mi răspunde cu un zâmbet larg: ”Ekstra vreme! Pocivka za nas…” (Excelentă vreme! Avem și noi pauză…). Am mâncat, apoi… am terminat serialul. Surpriză! Va fi și sezonul 2… Din Mexico și Texas (ce-mi place cum pronunță ei Tehas când vorbesc spaniola…) năbădăioasa Teresa o să fugă în España, unde-și va crea un imperiu al drogurilor. Dar asta la anu`…

andone-ioanAm avut timp să văd și finalul meciului Viitorul-Dinamo. Am făcut fețe-fețe când am văzut că era 1-0 pentru haită. Băieții lui Hagi au ratat copios, dar au egalat norocos și era cât pe-aci să piardă în final, dar portarul lor a scos incredibil o minge a lui Rotariu pe care scria ”gol”… Mnogo dobre! M-a amuzat teribil Andone, DOAR EL îl depășește în comicăraie până și pe Cimpanzeul Roz, cu țopăielile și strâmbăturile pe care le face. Ce să mai zic de de declarațiile lui, adesea năucitoare… Așadar, meciul s-a terminat cu bine și, dacă nu se-ntâmplă vreo minune la antrenamentul cu CFR, joi seară, Steaua va avea 7 puncte avans. După DOAR 9 etape nu-i rău…

Azi se anunță zi de filme, că-s niște nori negri tuci, iar pe jos e ud, o fi plouat azi-noapte. Văd că nu-s decât 13 grade, iar maxima se anunță doar 18. Ce scădere spectaculoasă de temperatură! Dar  marea se vede frumos, așa înspumată cum e, iar aerul e proaspăt, curat, plăcut… Priaten den! (o zi plăcută!)

P.S. Un excelent colaj al GSP-ului:

761124-pjimage


0 Responses to “ȚAREVO (4)”



  1. Lasă un comentariu

Lasă un răspuns

Urmează..

AL 27-LEA, DESIGUR...

STEAUA, ROMANIA`S BRIGHT STAR

http://www.fifa.com/classicfootball/clubs/club=1914834

Ce fu, lună de lună

Despre ce-i vorba


