15
Mai
16

PARALELE, MUZICHIA ȘI POLITICHIA


Ieri a fost ziua Eurovisionului.

RUȘINE, TVR!

Știți bine, anul ăsta am ieșit din Europa, cel puțin  când e vorba de televiziune. De TVR, ca să fiu mai precis. Membră EBU (European Broadcasting Union), organizație non profit ce reprezintă 73 de televiziuni publice din 56 de țări, TVR a acumulat datorii de peste 1o milioane de euro. Treaba e mai veche. În 2012, datoria acumulată se ridica la 15 milioane de franci elveţieni. EBU amenința atunci că lasă TVR fără Campionatul European şi Jocurile Olimpice de la Londra. Situația s-a rezolvat prin negocieri și eșalonarea datoriilor. Numai că totul a fost cam boală lungă, moarte sigură… Din lipsă de bani (3,3 milioane de euro) TVR a renunțat la preluarea transmisiunilor Campionatului European de fotbal din Franța, unde echipa noastră s-a calificat. Ultimele plăți către EBU au fost în ianuarie, apoi s-a încercat dregerea busuiocului prin plata taxei de participare la Eurovision, în martie, dar în zadar. Termenul de plată a datoriilor a expirat pe 20 aprilie, așa că România a fost eliminată de la Eurovision 2016, iar bietul Ovidiu Anton, care câștigase selecția națională cu ”Moment of silence”, a rămas cu ochii-n soare. Ca și noi… Ba, de ce să mințim, noi mai avem o portiță: privitul peste gard, pe la alte televiziuni, sau internetul. Slavă Domnului! Dar asta nu șterge în vreun fel rușinea pățită. Vorba consoartei, Grecia cică e-n faliment, țările iugoslave au trecut prin război, dar televiziunile lor sunt OK… Vai de noi…

Așadar, vineri seară primesc sarcină să rezolv problema vizionării finalei de la Stockholm. Băiat ascultător, trec la butoane… Și, pac-pac, găsesc soluția plus que parfait: înregistrarea semi-finalelor se găsește deja pe youtube, calitate excelentă, iar finala e sâmbătă de la zece seara pe RAI sau magyar Duna. Rezolvat!

Așa că ieri am încins televizorul cu Eurovisionul… Am început pe la prânz cu semi-finalele. Bre, muzica o fi fost cum a fost, de gustibus, dar spectacolul în sine a fost superb. Într-o sală imensă, suedezii au mobilizat cele mai sofisticate mijloace audio și video, fiecare țară participantă a căutat să se prezinte cât mai spectaculos, iar rezultatul a fost un show exploziv, cum n-am mai văzut. Coronița cred că o merită Rusia. Melodia n-a fost cine știe ce, dar modul în care a fost prezentată a fost uluitor, efectele speciale creând senzația că imposibilul e… posibil.

V-am zis, de gustibus, așa că să nu vă mire că, în prima semifinală, mi-a plăcut teribil piesa Bosniei, iar în a doua a Macedoniei, care nici măcar n-au intrat în finală.

Dar au fost multe cântece bune și am remarcat câteva voci deosebite. În finală am fost fanul Bulgariei, Ucrainei, Ciprului și Georgiei. Sistemul de vot a fost cam ciudat: punctajul juriilor din fiecare țară s-a cumulat, dar apoi s-a adăugat punctajul rezultat în urma votului prin SMS al spectatorilor din Europa și… Australia, noua țară europeană… Juriile au preferat Australia, la mare distanță de locul 2, Ucraina, dar rezultatul a fost răsturnat de votul prin SMS: cea de-a 61-a ediție a Eurovisionului a fost câștigată de  Ucraina!

Câte ceva despre câștigători. Cu totul altceva decât senzaționala Ruslana, care a adus Ucrainei premiul Eurovision în 2004, Jamala este de origine tătară, iar cântecul ei, ”1944”, nu se referă la război, la luptele cu nemții, ci… la deportarea tătarilor din Crimeea de căte Stalin. Muzica are pregnante sonorități orientale, iar refrenul e cântat în tătară. Îmi închipui ce scandal or fi făcut rușii când au văzut ce melodie va reprezenta țara vecină lor, mai ales după recentele conflicte armate… Lăsând la o parte politichia, cântecul mi-a plăcut foarte mult și m-am bucurat că a reușit să triumfe în fața coreencei din Australia. Dar rămân cu regretul neparticipării României. Așa că… un moment de tăcere. ”Moment of silence”, cum era titlul melodiei care ar fi trebuit să ne reprezinte…

Urmează Euro din Franța. Tot așa, peste gard…

2 Responses to “PARALELE, MUZICHIA ȘI POLITICHIA”


  1. 1 Dawson
    Mai 15, 2016 la 12:41

    Yo nu-s cine stie ce fan Eurovision, dar pot sa-mi dau cu parerea despre muzica, zic: Ovidiu Anton chiar avea o piesa buna, cel putin eu consider ca mult mai buna decat tot ce-am trimis la concursul asta prin anii recenti! Incompetenta dinozaurilor din TVR ne-a facut iar de tot rahatul – vorba voastra, sunt destui europeni cu probleme maricele, romanii nu se numara printre ei, e al naibii de jenant ca televiziunea publica dintr-o tara ca Romania sa comita asemenea boacane cu ecou international!

  2. 2 Sam Murray
    Mai 15, 2016 la 23:50

    După cum m–am așteptat, reacția rusească după victoria Ucrainei la Eurovision a fost vehementă, se menționează conspirații anti-rusești și falsificarea voturilor. Și văd că și la ei politicienii apelează la Facebook. Dar nu mă așteptam de la vicepremierul Rogozin (!!!) la o ripostă de… Șumudică. El a scris că, la finala de la anul, la Kiev, Rusia să trimită punkiștii de la ”Leningrad”, ale căror texte atât de vulgare încât concertele le sunt interzise la Moscova. Leaderul formației a comentat în stilul său caracteristic: ”Rezultă că, din 140 de milioane de cetățeni, să-și bage… în ăia numai unul poate.” Și-o fi băgat și deștu-n gură…

    De asemenea, purtătoarea de cuvânt a ministerului rus de externe a scris că Rusia va participa cu un cântec despre… Bashar al-Assad, iar pe un site rusesc am citit ”propunerea” unuia ca, la anul, cântecul Rusiei să fie despre asasinarea de către bandele naționalistului ucrainean Petliura a mii și mii de ruși, evrei, polonezi și bieloruși în timpul ocupației germane, iar cântecul să fie interpretat de învinsul de ieri, Lazarev…

    Nu știu, v-am spus că mi-a plăcut foarte mult cântecul Jamalei, dar poate că trebuia evitată politizarea concursului.


Lasă un răspuns

FCSB

”Gigi Becali a continuat activitatea cu echipa asta. El n-a preluat FCSB, a preluat Steaua” – Ilie Dumitrescu

E echipa la care am crescut, am câştigat campionate şi am jucat finală Champions League. Pentru mine, asta este Steaua, care e acum din Liga 1. Nu s-a desfiinţat niciodată! Ce rost are să spunem că e altă echipa? A avut continuitate.” – Dan Petrescu

Comentarii recente

Dawson pe STĂPÂNUL
Keitel pe STĂPÂNUL
Ovidiu pe STĂPÂNUL
Keitel pe STĂPÂNUL
Sam Murray pe STĂPÂNUL

STEAUA, ROMANIA`S BRIGHT STAR

http://www.fifa.com/classicfootball/clubs/club=1914834

Urmează..

AL 27-LEA, DESIGUR...

Ce fu, lună de lună

Despre ce-i vorba


