31
Mar
16

MÂNTULEASA


foto-2bcartierul2bm25c325a2ntuleasa253a2bcl25c42583direa2bde2b252bde2bmetri2bcare2ba2bst25c325a2rnit2brevolta2bcet25c4258325c525a3enilor_539162Mulți au auzit de strada Mântuleasa din nuvela lui Mircea Eliade. Eu acolo am învățat primii ani de școală. În școala unde învățase Eliade… Pe vremea mea, acolo se afla școala nr.71. O clădire frumoasă, solidă. În fața ei o  mică grădiniță cu flori și câțiva castani care mi-au rămas în memorie. Erau senzaționali castanii în floare…

În dreapta școlii se afla ”terenul de sport”, de fapt un mic spațiu asfaltat, de vreo 30-40 de metri lungime, pe care încingeam meciuri înverșunate cu mingi de cauciuc sau chiar cu… pietre. Partea îndepărtată era mărginită de peretele unei case cu două etaje. Acolo am obținut primul meu triumf sportiv. La o oră de sport aruncam mingea de oină. Obțineam nota după lungimea aruncării. Pe atunci eram printre cei mai scunzi din clasă, abia peste 1,50 m. Am luat mingea, am privit spre zidul din față și… am azvârlit-o peste el, spre uluirea tuturor. Imediat, profesorul mi-a spus că duminică voi participa la un concurs. Coincidență, tocmai pe stadionul unde făcusem atletism doi ani de zile și renunțasem. Deloc surprinzător, la concurs n-am mai aruncat așa bine, m-am clasat al 3-lea sau al 4-lea. Mai mereu am pățit asta – peste câțiva ani, când am revenit la atletism, pe stadionul de lângă Arena de azi, la antrenamente eram cel mai bun, la concursuri eram abonat la locul 2. Câtă beșteleală am luat de la nea Ignișca…

Tot de la ”71” mi-a rămas imaginea celui mai iubit dascăl din toți anii mei de școală, doamna Miclăuș, o ardeleancă de o delicatețe deosebită, care mi-a insuflat dragostea de istoria și literatura română. Cu ea și distinsul ei soț am fost la Hipodrom (pe locul acela s-a ridicat Pavilionul de lângă Casa Presei Libere) și la velodromul Dinamo. Cei doi nu aveau copii și țineau foarte mult la mine. De rușine, m-am transformat dintr-un băiat destul de isteț, dar puturos, într-un elev silitor care a luat premiu la sfârșitul anului. Peste ani, am reîntâlnit-o la o olimpiadă de română. Eram elev al liceului ”Matei Basarab”, aveam aproape 1,80 m și continuam să cresc… M-am ridicat în picioare când am văzut-o, m-a recunoscut abia când m-am prezentat. Ne-au dat lacrimile amândurora.

Ce vremuri…

Pe când eram la liceu, școala s-a mutat pe Moșilor, în locul fostului liceu ”Coșbuc”, iar clădirea de pe Mântuleasa a devenit grădiniță, apoi nu mai știu ce.

71Dau, din întîmplare, așa cum mi se întâmplă când lucrez la calculator despre o veste care mi-a stârnit gândurile de mai sus: clădirea a fost demolată, în locul ei urmând să se ridice o controversată creație a acestor vremuri, un complex de clădiri moderne. Acum câțiva ani era în proiect un bloc de… 17 etaje (!!!) Nu sunt dintre cei care se opun noului,  prefer o construcție modernă cu toate dotările vremurilor noastre, dar de ce tocmai în centrul orașului, de ce să dispară urmele ”Micului Paris”? În alte părți s-au găsit soluții pentru a păstra stilul tradițional, și la noi există clădiri care, în spatele fațadei vechi de zeci, poate sute de ani, sunt refăcute complet, la standardele de azi. Alții au impus ridicarea de clădiri înalte doar în anumite zone. Știu, renovarea e adesea mai costisitoare decât ridicarea unei clădiri noi, dar măcar se poate evita implantarea unor monstruozități de zeci de metri într-o zonă ce păstrează un parfum specific, care are o anumită tradiție. Și nu pot să nu mă gândesc la clădirea uriașă ridicată între cele două simboluri ale Capitalei – CEC-ul și fostele Galerii Lafayette (magazinul Vistoria). Sau la gigantul de 75 de metri de lângă  catedrala Sf.Iosif… Dar, oricum, acum e prea târziu. Bucureștiul e un mozaic de construcții din epoci diferite, au dispărut adevărate bijuterii, mai ales în zona unde este astăzi Casa Poporului. Asta este, viața merge înainte, ca să repet expresia preferată a fotbaliștilor…

3 Responses to “MÂNTULEASA”


  1. Aprilie 1, 2016 la 14:15

    Oho! Se zvoneste ca o gasca sau mai multe de evrei asteapta cu nerabdare un cutremur devastator care sa distruga tot centrul Bucurestiului, nici mai mult nici mai putin!

    PS
    Liceul „Cosbuc” de pe Mosilor e acelasi pe care eu il stiu ca fiind pe Olari?

  2. 2 Sam Murray
    Aprilie 2, 2016 la 12:21

    Liceul ”Coșbuc” a fost, mai întâi de toate, un… pansion de demoazele cu un nume absolut unic: Choisy-Mangâru (după numele întemeietoarei, o franțuzoaică, Choisy, care a luat și numele soțului, Mangâru). Pensionul, unde se preda în fransé și doici se mutase prin multe locuri (printre care și… clădirea școlii mele de pe Mântuleasa!) până să ajungă pe Moșilor, la intersecția cu Republicii (nr.152). A devenit apoi liceul ”Coșbuc” (era cât pe-aci să ajung și eu acolo – era doar la trei stații de tramvai de casa mea) și acum, da, e pe Olari. E liceu bilingv, cu predare în ingliș și profi din țări anglofone, ceea ce îl face destul de căutat…

    Cât despre cutremurul ăla de care se tot vorbește, nu mai e mult până atunci, dacăe s-o luăm băbește: după 1940 a urmat 1977 și… au trecut 39 de ani… Ori, din câte știu, e o chestie ciclică, din păcate. Desigur, în centru va fi prăpăd.

  3. Aprilie 2, 2016 la 13:22

    In zona aia – ma rog, in cazul meu, chiar asta 😀 – sunt multe licee considerate foarte bune: economicele (Xenopol, Kretzulescu, Madgearu), Basarab, Cosbuc, Hasdeu, Maghiar, Cantemir, Spiru, Zoia si, mai ales, Mishu, cel absolvit de-al dvs. Je. 😀


Lasă un răspuns

Urmează..

AL 27-LEA, DESIGUR...

STEAUA, ROMANIA`S BRIGHT STAR

http://www.fifa.com/classicfootball/clubs/club=1914834

Ce fu, lună de lună

Despre ce-i vorba

Comentarii recente

Unlucky pe ÎNTĂRIRI
Sam Murray pe REGULAMENTE ȘI BRICHETE
Dawson pe REGULAMENTE ȘI BRICHETE
dfcd@jhdhjds.ro pe MÂNDRI CĂ SUNT FRUSTRAȚI
Unlucky pe MÂNDRI CĂ SUNT FRUSTRAȚI

