07
Iul
15

UMBRE


Filmele românești ale ultimului sfert de veac mi s-au părut mai mereu penibile, chit că unele au primit ceva premii internaționale. E ceva artificial în ele, mai ales dialogurile și rostirea lor, adesea greu inteligibilă. Uite, chiar nu- mi amintesc să-mi fi plăcut vreunul din cele 5-6 filme văzute…

Ei, închipuiți-vă ce ochi am căscat când am dat întâmplător peste ”Umbre” pe IMDB. Nu de alta, dar media voturilor celor 2355 de useri care au apreciat filmul este… 9,3!!! Din 10, nu din 20, ca să nu existe vreo confuzie… Am aflat astfel că e vorba de o mini serie de 8 episoade, comandă HBO, un remake după un serial australian, ”Small Time Gangster”. Nota pe IMDB: 7,1! Bre, tre` să recunosc că am devenit brusc interesat de această realizare și… am tras-o, trăiască netul.

Cum eram pățit, am căutat și subtitrare în vreo limbă cunoscută. Ghinion. Ioc! Așa că am urmărit  serialul în original, în limba noastră strămoșească. E drept, în varianta ei contemporană, cu o abundență de înjurături și vorbe deocheate. Și, în plus, cu multe porțiuni în care, pur și simplu, n-am înțeles ce zic actorii. O trebui să consult vreun O.R.L.-ist… Dar, trecând peste astea, să vedem cum a fost filmul.

Subiect interesant, întâlnit și în alte versiuni mai mult sau mai puțin asemănătoare: Relu e, aparent, un taximetrist cam mârlan, cu nevastă și doi copii, dar care e și… recuperator pentru un fel de Sile Cămătaru mai… alb, poreclit, Căpitanu` ce-ncearcă să se dea stilat, superior, deh, Boss. Ei, asta m-a captivat: gangsterii, mafioții, yakuza de Dâmbovița. Niște caricaturi ale celor văzute în atâtea și atâtea filme aș  să zice. Dar, și aici e plusul filmului, atmosfera, personajele sunt veridice. E Rumânica noastră, Bucureștiul nostru (de câteva ori am exclamat: ”E pe-aici, pe la noi”), sunt problemele noastre. Cu o spoială de pseudo-gangsterism, de carton, ar zice unii, dar… vai, și astea există… Dialogul, nu totdeauna reușit, are și pasaje pline de umor neaoș, acțiunea e coerentă, se evită confruntările cu pistoale, puști, bazooka, exploziile și tot arsenalul pirotehnic din astfel de filme. Pistolul e mai mult de decor. Românașul folosește cuierul (!), cheia de la mașină (!!), tubul de neon agitat deasupra bazinului cu apă, cioburile policioarei din baie, barosul, toporul… Când e supărat, aruncă turcii pe fereastră.  Dar filmul nu e deloc o parodie, nici o comedie, e o dramă cu note tragice pe alocuri, cu cruzimi mai greu suportabile. Și, ca-n mai toate mini-seriile, se termină cu un posibil ”va urma”. Pentru că, una peste alta, fără a mă hazarda să-l notez peste 7, serialul e reușit și e posibil să fie continuat. Să vedem… Un actor care a intrat perfect în rol, necunoscutul (pentru mine) Șerban Pavlu, un Căpitanu` (Doru Ana) care mi-a amintit pe alocuri de Ștefan Mihăilescu-Brăila, Dorel Vișan și Ștefan Velniciuc (aproape de nerecunoscut) se remarcă din distribuție, dar și ceilalți au prestații satisfăcătoare. O experiență interesantă…

 

1 Response to “UMBRE”


  1. Iulie 7, 2015 la 11:00

    Neah, oricat ai incerca sa ma ispitesti sa vorbesc public despre filmele romanesti ultra-recente, n-ai sa reusesti, mai ales ca-i sezon de vacante si… Le Tour! 😛
    Dar macar atat tot declar, sa nu zici ca-s rau: sunt fan „Kommissar Rex”! 😀
    http://www.imdb.com/title/tt0108829/?ref_=nv_sr_1


Lasă un răspuns

FCSB

”Gigi Becali a continuat activitatea cu echipa asta. El n-a preluat FCSB, a preluat Steaua” – Ilie Dumitrescu

E echipa la care am crescut, am câştigat campionate şi am jucat finală Champions League. Pentru mine, asta este Steaua, care e acum din Liga 1. Nu s-a desfiinţat niciodată! Ce rost are să spunem că e altă echipa? A avut continuitate.” – Dan Petrescu

Comentarii recente

corsicanus spurkatus… pe ALI-BEC al lui BEC-ALI
Dawson pe ALI-BEC al lui BEC-ALI
Ovidiu pe DE LA 0-0 LA 1-1
Ovidiu pe ALI-BEC al lui BEC-ALI
Dawson pe ALI-BEC al lui BEC-ALI

STEAUA, ROMANIA`S BRIGHT STAR

http://www.fifa.com/classicfootball/clubs/club=1914834

Urmează..

AL 27-LEA, DESIGUR...

Ce fu, lună de lună

Despre ce-i vorba


