26
Feb
13

UN ALT REBEL FĂRĂ CAUZĂ


O fericită întâmplare a făcut să văd un film pe care, probabil, l-aș fi ignorat. Dar din distribuție făcea parte unul din actori mei preferați, Oleg Basilașvili (partenerul L`udmilei Gurcenko din minunata comedie a lui El`dar Reazanov ”Gară pentru doi”). ”Kurier” e realizat în 1986, deci e un film sovietic. Dar e epoca perestroikăi, a glasnost`-ului, iar filmul mi s-a părut un fel de adaptare la realitățile Uniunii a temei rebelului fără cauză din filmele lui James Dean.

Ivan e un tânăr care, la terminarea liceului se angajează curier la o editură. E o fire ciudată, ce pare că trăiește într-o lume proprie, paralelă cu realitatea. Imaginația lui e debordantă, deloc conformă cu rigiditatea societății sovietice. La angajare i se cere să scrie câteva date despre el – data și locul nașterii, studii, părinți etc. Și ce citește funcționarul de la personal? ”M-am născut în provincia Languedoc, în anul 1668, într-una din  cele mai străvechi şi glorioase familii nobiliare. Tatăl meu a fost contele de Brissac. A luptat în Olanda în regimentul ducelui Laval, unde a fost rănit de o suliţă, la Montferrat, pe zidurile căruia a arborat drapelul regal. Până la 17 ani am locuit într-un minunat castel, unde am fost crescut de către mama mea, baroana de Mounjou, care mi-a oferit o educaţie aleasă. Mi-am părăsit scumpii părinţi și m-am înrolat voluntar în garda regală a cavalerilor negri, pentru a-mi servi patria pe câmpul de luptă.”

Noul curier e trimis la profesorul Kuznețov, pentru a prelua un manuscris, în vederea tipăririi sale. Aici o cunoaște pe frumoasa sa fiică și-l oripilează pe profesor cu impertinența lui. Privit ca o curiozitate, e totuși plăcut de fată și de mama sa și e invitat la o masă în familia Kuznețov. Are loc o discuție de zile mari… ”Astăzi avem privilegiul să întâlnim un reprezentant tipic al tineretului de astăzi, un amestec de nihilism şi sfidare. Un specimen fascinant … Nu primeşti decât ostilitate. Totul e doar un spectacol. Bufoneria ca principiu de viaţă. Ei nu au nevoie de nimic, știu tot. Eu, noi, generaţia noastră, vrem să ştim pentru cine am trăit şi ne-am luptat. În mâinile cui lăsăm edificiile înălţate de noi ?

”Bătrânii” sunt curioși să afle principiile după care se conduce Ivan în societate. Răspunsul e la fel de direct și iconoclast: ”Aş vrea să am un salariu mare, o maşină scumpă, un apartament în centru, o casă de vacanţă în vecinătate, şi un serviciu confortabil.” Iar, când i se reproșează că pentru așa ceva trebuie să învețe, să muncească, să fie corect, Ivan ripostează cinic: ”E o imagine cam sumbră. Cred că o să renunţ la maşină. E mai bine pe jos…” Pentru a izbi scurt: ”Şi dacă mă însor ? Spre exemplu, o seduc pe fiica d-voastră, mă însor cu ea şi pot să spun că m-am scos. D-voastră aveţi relaţii şi bani. Ca să n-o faceţi nefericită pe unica d-voastră fiică, mă veţi angaja la Institut într-un post bine plătit şi ne veţi cumpăra un apartament.” Bineînțeles, profesorul explodează și-l dă afară.

Ulterior, cu aerul de superioritate al omului matur, Kuznețov îi cere: ” să renunţi imediat la toate contactele sociale cu Katya.” Replica e năucitoare… ”E imposibil… Acum când suntem într-un moment aşa de fericit mă las în mâinile destinului şi vă cer binecuvântarea părintească… Relaţia noastră a mers destul de departe iar eu, ca un gentleman nu pot să procedez altfel decât să cer mâna fiicei d-voastră… Katerina e în aşteptare ...” E, bineînțeles, un alt produs al fanteziei lui Ivan…

Finalul filmului e, însă, într-o altfel de notă. Ivan are un prieten, Bazin. Visul lui este… o geacă groasă. ” Se apropie iarna şi eu nu am nimic. Am avut una subţire iarna trecută şi mi-a fost frig în fiecare zi.” Ca și în cazul lui Ivan, și părinții lui Bazin sunt despărțiți. ”Ai mei nu-mi iau nimic. Tata plăteşte pensia alimentară, dar maică-mea nu-mi dă o lețcaie, zice că n-am nevoie de bani…” Ivan își scoate paltonul călduros: ”Poftim, poartă-l sănătos. Eu plec în armată. Poartă-l și tinde către ceva măreț.” Și Ivan vede peste drum un tânăr militar în uniformă, cu pieptul plin de decorații, și o cicatrice urâtă pe obraz. Privirea tristă, goală, a militarului ne arată un alt Ivan, un alt rebel fără cauză, îmblânzit de strictețea sistemului. Să nu uităm, e 1986, ”Vietnamul” sovietic din Afganistan avea să se termine abia peste trei ani…

* * *

Surprinzător, IMDB are foarte puține date despre interpretul lui Ivan, Feodor Dunaevskii. Mă așteptam la o carieră frumoasă… Dar nu se menționează decât încă patru alte filme, ultimul în 1991, cu un titlu în evreiește – ”Lo kolel sherut” – ceea ce m-a făcut să am oareșce bănuieli. Un site rusesc m-a lămurit. E născut pe 14 iunie 1969, deci nu avea decât 17 ani când a primit rolul din ”Kurier”! Aflu că, la începutul lui 1990 a plecat în Germania, apoi în Israel, unde – aproape ca personajul din film – a făcut munci mărunte: chelner, spălător de vase, barman. Întâlnirea cu un alt emigrant din Rusia, Mihail Kozakov, face ca el să ajungă să joace la un teatru din Tel-Aviv, apoi în serialul pomenit. Se reîntoarce la Moscova, unde face studii de regie, pe care le părăsește după trei ani și renunță la film. E cetățean israelian și are trei copii. Și, din nou surpriză: e anunțată prezența sa în două filme produse în 2012. La urma urmelor, n-are decât 44 de ani. Dar, zău, pare cam neserios. Păcat…

nemolyaeva-anastasiya-nikolaevna-0Aceeași subțirime de date despre Anastasiia Nemoleaeva, interpreta Katerinei. Interesant e că ea e născută la doar 16 zile după Feodor și au fost colegi de clasă. O frumusețe tipic slavă, inevitabil blondă. ”Curier” era al cincilea film al ei, tatăl fiind actor și operator.  Au mai urmat puține filme, probabil datorită faptului că nu mai arată deloc ca în liceu…

16 Responses to “UN ALT REBEL FĂRĂ CAUZĂ”


  1. Februarie 26, 2013 la 15:07

    Stiu filmul, cred ca l-am vazut prima oara prin anii ’90, cand ma pregateam pentru… regie! Culmea, n-am retinut mare lucru din el, nici macar titlul, dar imi amintesc foarte clar secventa cu paltonul! 😀

  2. Februarie 26, 2013 la 15:22

    Incepe sa ma scoata din sarite filtrul ala, gatii lor de rapidislamisti!

  3. 3 Sam Murray
    Februarie 26, 2013 la 15:56

    @ ”rapidislamiști”

    Hi-hi, ce spume au făcut ”filozofii” când am întrebuințat prima dată cuvântul ăsta… 😆

  4. Februarie 26, 2013 la 19:01

    Revenind la subiectul de baza – pe Anastasia ai pus-o ca sa-mi faci mie-n ciuda sau ce? 😀

  5. 6 Sam Murray
    Februarie 26, 2013 la 22:42

    În două cuvinte: nor-mal… 😉

    Și, revenind la rapidislamiști, tot amușinează p-acilea hartistu` Răppănosu`, care grohăie alea câteva vorbe puturoase pe care le știe. Ce-ar fi să-i fac o surpriză? Contondentă… Maaaamă ce duet fac ăștia: cioara lătrătoare Leapșă și cioara grohăitoare Răppănosu`… 😆

  6. 7 pokerface
    Februarie 27, 2013 la 15:46

    Apropo de rusi, Luna Park l-ai vazut?

  7. 8 Sam Murray
    Februarie 27, 2013 la 17:21

    Am văzut mai multe filme ale lui Lunghin – ”Țar`” e de referință, ca și ”Ostrov” sau ”Oligarh”. ”Luna Park” l-am văzut cam de mult, dar mi-e teamă că-l încurc cu un film cu temă asemănătoare – ”Rossiia 88”, tot cu neo-naziști idioți. Ce mi-amintesc (sper să nu fie din celălalt film 😆 ) e o scenă în care gașca discută despre unul din idolii ei, Arnold Schwarzenegger, dar se ajunge la concluzia că e rușinos să aibă nume cu rezonanță evreiască. Interesantă, totuși, ideea nazistului care descoperă că e fiul unui… evreu.

    Uite cum se leagă lucrurile. E unu` care se crede, probabil, macho sau mai știu eu ce arătare și tot încearcă să se afirme pe-aici cu tot felul de înjurături, idealul lui de `telijență. Atâta că, în locul lui Arnold, o avea icoane cu Rada sau Pancu…

  8. 9 jeromelebanner
    Martie 2, 2013 la 00:14

    A incetat din viata, dupa o lunga si grea suferinta, Radu Costinescu, tragator in echipa de volei a Rapidului, finalista a Cupei Campionilor.
    Inmormantarea va avea loc maine, la ora 13, la cimitirul Giulesti Sarbi.

    Dumnezeu sa-l odihneasca!

  9. 10 Sam Murray
    Martie 2, 2013 la 00:43

    Dumnezeu să-l odihnească!

    Dacă un petrolist pomenește de echipa de volei a Rapidului, poate oți fi curioși să vedeți reacția filozofului fzr când un rapiduleț din noua generație a amintit: ”Rapid Bucuresti-Tripla castigatoare a Cupei Campionilor Europeni la Volei Masculin dintr-un total de 7 finale jucate!

    Motiv de mândrie rapidistă? Aiurea! Guru se stropșește: ”Eu stiu precis cum ne-am pricopsit cu sectiile sportive si cine ni le-a bagat pe git. Sectiile astea sint plamadite din acelasi aluat ca si cluburile comuniste.

    Asta este exact argumentul cluburilor comuniste. Orice oaie te va intreba superior „cite finale europene ati cistigat?”.

    Asta poate a fost si pretul supravietuirii. Conducatorii rapidisti ai timpului au trebuie sa accepte „sectii sportive”, adica incercarea regimului bolsevic de a minji clubul si de a-l aduce in rind cu „noii-nascuti”. Aceste sectii sportive bagate noua pe git au fost instalate in locul celor 60 de loje de lux pe care avea stadionul Giulesti. S-a furat ca in cadru, s-a distrus ruseste si am primit, la schimb, niste „sectii sportive” dupa chipul si asemanarea clonelor comuniste.

    Am renuntat la istorie, am renuntat la cele 60 de loje ale stadionului in schimbul „sectiilor sportive” poate tocmai din dorinta de a supravietui si de a ne pastra stadionul pentru suporterii mai nevoiasi.

    Si acum sa incep sa behai ca oaia cu gloria europeana adusa de sectiile sportive comuniste? Nu, nu pot. Eu tin cu Rapid, echipa de fotbal infiintata in 1923.”

    E clar! Omu-i incurabil…

  10. Martie 2, 2013 la 01:04

    Dumnezeu sa-l odihneasca!

  11. 12 pase_cu_calcaiul
    Martie 2, 2013 la 01:04

    la volei nu existau comunisti din aia rai de la steaua si dinamu care sa opreasca ascensiunea rrapiduletului?

  12. Martie 2, 2013 la 01:10

    Lasa-l, bai, ca cu cat mai scrie tampenii din alea cu atat mai mult dovedeste ca-i oligofren. Un minipul, vorba ceea. 😆

  13. Martie 3, 2013 la 02:29

    Dumnezeu sa-l odihneasca pe Radu Costinescu!

    E foarte, foarte trist ca multi nu apreciaza performantele remarcabile din celelalte sporturi. Iar Romania a dat numerosi campioni in adevaratul sens al cuvantului in aproape toate disciplinele sportive.

    In loc sa ne mandrim ca unii romani exceptionali au ajuns in topul european/mondial…

  14. 15 Eugen
    August 2, 2013 la 17:34

    Am facut armata cu el…..Prieten bun si devotat. Dumnezeu sà-l odihneasca.

  15. 16 jeromelebanner
    August 2, 2013 la 19:41

    Salut, Eugen, daca si Sam este de acord, poate imi lasi o adresa de mail si un telefon


Lasă un răspuns

FCSB

”Gigi Becali a continuat activitatea cu echipa asta. El n-a preluat FCSB, a preluat Steaua” – Ilie Dumitrescu

Urmează..

AL 27-LEA, DESIGUR...

STEAUA, ROMANIA`S BRIGHT STAR

http://www.fifa.com/classicfootball/clubs/club=1914834

Ce fu, lună de lună

Despre ce-i vorba

Comentarii recente

Sam Murray pe EUROPO, VENIM. DA` NU STĂM…
Ovidiu pe EUROPO, VENIM. DA` NU STĂM…
Красная Армия pe TREZIȚI-VĂ, BRE!
Ovidiu pe LA TREABĂ!
Ovidiu pe TREZIȚI-VĂ, BRE!

