14
Ian
13

AH, DJANGO…


Întrerup seria filmelor văzute în vacanța de Crăciun-Revelion, pentru a scrie despre un film pe care îl sărisem inițial. Îi văzusem titlul și mi-am zis: ”Puah, alt western!”. Noroc că mi-a atras atenția un coleg că e vorba de Tarantino. Ceea ce schimbă datele problemei…

Primul lui film pe care l-am văzut a fost ”Pulp Fiction”, al cărui titlu pare să definească perfect stilul regizorului. Insertul de la începutul filmului explică ciudata construcție lingvistică:  „This movie is a piece of pulp fiction (so it probably shouldn’t be taken too seriously).” Și, dacă nu ești cârcotaș, să cauți nod în papură la orice, iei filmul ca atare, ca o operă cinematografică fără pretenții, dar care atrage prin ciudățenie, spectaculos, dialog și jocul actorilor. Chiar dacă a apărut cu doi ani înaintea sa, și ”Reservoir Dogs” poate fi considerat tot un fel de ”pulp fiction”, iar următoarele – ”Jackie Brown”, cele două ”Kill Billy”, ”Sin City”, ”Death Proof” – continuă legenda, pentru a ajunge la ultimele două, care mi s-au părut cele mai definitorii pentru stilul Tarantino.

De ”Inglourious Basterds” am scris câteva rânduri la vremea lui. Cam aceleași lucruri se pot spune despre ”Django Unchained”: ”Un miş-maş de dialog spumos, acţiune, umor, parodie, cruzime, sânge, efecte vizuale.” Nu numai numele de Django trimite la Corbucci și Leone, ci și pastișarea evidentă a western-urilor spaghetti ale anilor 70, căreia i se adaugă elemente întâlnite în filmele cu mafioți sau gangsteri, cu criminali sadici și tot tacâmul. Nu lipsesc filmări minunate ale unor peisaje de poveste, întregite de o bandă sonoră pe măsură.

Și de data aceasta coronița o ia austriacul Cristoph Waltz, în rolul unui bounty hunter neamț din Vestul Sălbatic, interpretare care mi s-a părut deasupra celei de Jew hunter din ”Bastarzi”. Citesc în TV Mania de azi că e nominalizat la Oscar, la categoria ”actor în rol secundar”. Sigur, eroul filmului e un sclav negru eliberat, Django (jucat de un Jamie Foxx în excelentă formă), dar Waltz reușește performanța de a se ridica din nou deasupra tuturor. Filmul are aproape 3 ore, dar – pentru mine – partea interesantă se oprește în momentul în care Waltz e ucis, puțin după mijlocul filmului… Mai ales că așteptam continuarea duelului verbal cu maleficul monsieur Candie (Leonardo di Caprio). Așa că am sperat în van într-o miraculoasă revenire la viață a celor doi…

Samuel L. Jackson, în rolul unui fel de consigliere negru al lui di Caprio, creionează un caracter odios care cere bâte-n cap. Din nou efecte speciale ca-n filmele coreene sau chinezești, cu corpuri mutilate și tone de sânge… O găselniță de zile mari e numele soției lui Django, sclavă și ea -Broomhilda Von Shaft, zisă Hildi. Ce nume mai e și acesta, v-oți întreba… Ei, bine, ne explică Django:  ”A fost sclava unei nemţoaice, Von Schaft și vorbeşte puţin şi germana, întrucât stăpâna ei a învăţat-o, ca să aibă şi ea cu cine vorbi limba.” Normal, nemțoaica nu putea s-o numească decât după eroina mitologiei germanice, Brunhilde, iar  Tarantino plusează, explicând undeva că Django și Broomhild sunt… strămoșii lui Shaft, detectivul de culoare din filmul de acum peste 40 de ani, dar și din remake-ul din 2000, cu… Samuel L. Jackson în rolul principal… Iar aluziile nu se opresc aici, un mic rol fiindu-i oferit lui Franco Nero, interpretul… originalului ”Django”. Nu întâmplător, probabil, Tarantino l-a făcut pe Django negru (doar asta înseqmnă ”nero” în italiană, nu?). Și, poate merg prea departe, dar coșciugul pe care-l căra Django/Nero pare să-și aibă echivalentul său în lada în care era ținută închisă Hildi… Și, cu siguranță, trimiterile sunt cu mult mai numeroase.

Am remarcat o scenă mai… românească (?!?), la un raid al Ku-Klux-Klan-ului, în care vajnicii apărători ai rasei albe  au probleme cu glugile, de-ai zice că sunt luați din reclamele alea cu Dorel și poșirca lui…

Să vedem ce va ieși din partea a treia a lui ”Kill Billy” anunțată pentru sfârșitul anului…

 

p.s. S-au dat Globe Awards. Confirmare:  Supporting Actor: Christoph Waltz, „Django Unchained.” În plus, a fost premiat și scenariul lui Tarantino.

Chiar dacă mie nu mi-a plăcut deloc, eram convins că va fi premiată Claire Danes pentru rolul din ”Homeland”. Așa le place lor… M-au bucurat și premiile primite de filmele ”Argo” și ”Game Change”  (plus actorii din acest film -Juliane Moore și Ed Harris) și, bineînțeles, Maggie Smith pentru  „Downton Abbey.”

Trebuie să reiau ”Lincoln”, pe care probabil l-am văzut într-un moment neprielnic și am renunțat după o jumătate de oră. De asemenea, abia aștept să văd „Zero Dark Thirty”, l-am tras aseară.

 

3 Responses to “AH, DJANGO…”


  1. Ianuarie 14, 2013 la 15:45

    In afara de jocul senzational al multor actori, mi s-a parut slabut filmul. Si asta o spune unu’ care a vazut de mai multe ori „Pulp Fiction”, ori care a fost deosebit de impresionat de „Sin City”.

    Da, herr Waltz e incredibil…

    Si, personal, mi se pare cel mai dificil rol pe care l-a avut Samuel L. Jackson. Reformulez: in filmele pe care le-am vazut eu…

  2. 2 Sam Murray
    Ianuarie 14, 2013 la 16:16

    Eu nu sunt fan Tarantino, filmele lui mi se pare că au lungimi ce ar putea fi evitate, chestie de gust (fiul meu ține ”pulp Fiction” ca pe-o icoană, eu n-am fost așa impresionat). Dar n-am cum să nu remarc cum reușește să-i facă pe actori să dea recitaluri incredibile. La urma urmelor, cine era Waltz până la el? Sau, în câte filme l-ați remarcat pe Jamie Foxx? V-ați fi așteptat la un așa rol pentru Samuel L. Jackson? Și, o altă chestie care îmi place la Tarantino, fondul sonor, incredibila combinație de muzici de stiluri și din epoci diferite… Și, repet, pentru mine filmul s-a terminat după o oră și jumătate…

  3. Ianuarie 14, 2013 la 18:56

    Apropo de Globes pe TV – asa-i c-am ochiometru? (v. Game Change) 😀

    La seriale, insa, chiar m-am enervat: The Newsroom este senzational, dar ei au ales Homeland, iar Girls mi se pare cam aiurea, oricat l-as aprecia eu pe Judd Apatow (aici producator) – as fi optat oricand pentru Episodes, Modern Family sau chiar The Big Bang Theory.

    De Zero Dark Thirty nu mai zic nimic. Sau poate doar atat, cu trimitere spre Oscar, unde de data asta sper sa nu se repete magaria cu Dulapul Durerii:

    Toate nominalizarile aici:
    http://m.collegehumor.com/article/6862366/more-accurate-titles-for-2013s-oscar-nominated-movies/


Lasă un răspuns

FCSB

”Gigi Becali a continuat activitatea cu echipa asta. El n-a preluat FCSB, a preluat Steaua” – Ilie Dumitrescu

E echipa la care am crescut, am câştigat campionate şi am jucat finală Champions League. Pentru mine, asta este Steaua, care e acum din Liga 1. Nu s-a desfiinţat niciodată! Ce rost are să spunem că e altă echipa? A avut continuitate.” – Dan Petrescu

Comentarii recente

Dawson pe ALI-BEC al lui BEC-ALI
Ovidiu pe DE LA 0-0 LA 1-1
Ovidiu pe ALI-BEC al lui BEC-ALI
Dawson pe ALI-BEC al lui BEC-ALI
fekete istvan pe DE LA 0-0 LA 1-1

STEAUA, ROMANIA`S BRIGHT STAR

http://www.fifa.com/classicfootball/clubs/club=1914834

Urmează..

AL 27-LEA, DESIGUR...

Ce fu, lună de lună

Despre ce-i vorba


