18
Iun
12

PRINTRE TREBURI ȘI MECIURI


Iar am avut un weekend în care am avut destul de puțin timp liber. Dar tot am avut timp de o scurtă ieșire la ”Templul Soarelui”, unde am luat o plasă de zile mari. N-aveau bere Tsingtao… În restul timpului, printre picături, am apucat să văd câteva filme și, bineînțeles, meciuri.

Am văzut două filme istorice ungurești. Primul, ”80 de husari”, mi s-a părut slăbuț, deși subiectul suna atrăgător. E vremea revoluțiilor de la 1948. Un regiment de husari unguri din armata imperială austro-ungară e cantonat la Cracovia, unde li se ordonă să reprime o revoltă populară. Ei refuză, își ucid comandantul și hotărăsc să se întoarcă în patrie, unde auziseră de răscoala anti-habsburgică, pentru a apăra noua Ungarie independentă. Pe drum, sunt urmăriți de armata imperială și, rând pe rând, uciși. Ceea ce este remarcabil este modul în care se schimbă atitudinea husarilor în timpul dificilului drum spre casă, prin munți. Din urmăriți și oprimați, ei devin opresori – ai cailor lor,forțați la maximum, ai țăranilor din satele prin care trec și, în cele din urmă, ai propriilor concetățeni. Mă gândesc că aici e o parabolă a revoluției ce îndepărtează asuprirea, pentru a o înlocui cu alta. Un subiect incitant, dar care n-a reușit să mă atragă prea tare.

Al doilea film a fost ceva mai interesant. Péter Mansfeld, un tânăr de numai 16 ani, alcătuiește un grup de rezistență împoriva terorii instaurate după revoluția maghiară din 1956. Vârsta ”revoluționarilor” justifică aerul romantic, prezent din primele secvențe. Péter îi pune pe camarazii săi să jure: ” Jur pe memoria eroilor căzuți să fac totul pentru a reîncepe revoluția. Jur că voi participa la eliberarea lui János Virág. Nu-mi voi trăda camarazii.” La care, unul dintre băieți întreabă candid: ”Cine-i János Virág?” ”Vărul meu, e închis.” ”Aha. Unde?” ”În închisoare, idiotule…” ”Păi, am dreptul să știu, nu?”

Imaginea lui Péter e accentuată de un scurt dialog purtat de cineva cu mama lui (Maia Morgenstern, într-un nou film turnat în Ungaria): ”Băiatul tău o să aibă probleme cu fetele.” ”Măcar de-ar avea, numai că lui îi pasă doar de dreptate”.

Pe scurt, tinerii fac rost de arme, ba mai și forțează un milițian să le dea pistolul din dotare. Totul ca un fel de joacă. Sunt prinși, iar Péter ia vina asupra sa. Deși milițianul depune în favoarea sa, menționând că n-a fost deloc bruscat, și în ciuda eforturilor mamei sale, Mansfeld e condamnat la moarte și executat, la câteva zile după majorat…

Un alt film care arată implicarea tinerilor în evenimentele din 1956 și chiar după (poate vă mai amintiți despre filmul închinat victoriei poloiștilor maghiari împotriva celor sovietici, la Olimpiada de la Melbourne, 1956, un fel de revanșă după înfrângerea Revoluției…). Desigur, poveștile revoluției maghiare sunt și vor fi mereu subiectul unor cărți și filme care să evoce acele momente extraordinare din istoria Ungariei și a rezistenței anti-comuniste.

 

4 Responses to “PRINTRE TREBURI ȘI MECIURI”


  1. 1 jeromelebanner
    Iunie 19, 2012 la 13:58

    Sam, fa si tu o scurtatura, aveai o rubrica gen calatoriile lui sem. ma intereseaza vizitele tale la istanbul si parca ai mai fost si acum 3 ani la turcaleti

  2. 2 Sam Murray
    Iunie 19, 2012 la 15:44

    Se face, JL, musafiru` nostru = stăpânu` nostru…

    https://sammuraysports.wordpress.com/2009/09/28/2646/
    https://sammuraysports.wordpress.com/2009/10/03/hoscakali/

    Am adăugat și un widget nou, ”Despre ce-i vorba” unde poți alege postările după temă. În cazul ăsta – ”Drumurile lui Tosh”…

  3. 3 Fidel Castru
    Iunie 20, 2012 la 07:01

    Domnu’ Samurai, bag seama ca bagi texte cam recationare pe aici, ai ce ai cu revolutia si lupta pt. pace… Pai se poate asa ceva, tovarase?

  4. 4 Sam Murray
    Iunie 20, 2012 la 08:21

    Se poate, camarade…


Lasă un răspuns

FCSB

”Gigi Becali a continuat activitatea cu echipa asta. El n-a preluat FCSB, a preluat Steaua” – Ilie Dumitrescu

E echipa la care am crescut, am câştigat campionate şi am jucat finală Champions League. Pentru mine, asta este Steaua, care e acum din Liga 1. Nu s-a desfiinţat niciodată! Ce rost are să spunem că e altă echipa? A avut continuitate.” – Dan Petrescu

Comentarii recente

Dawson pe STĂPÂNUL
Keitel pe STĂPÂNUL
Ovidiu pe STĂPÂNUL
Keitel pe STĂPÂNUL
Sam Murray pe STĂPÂNUL

STEAUA, ROMANIA`S BRIGHT STAR

http://www.fifa.com/classicfootball/clubs/club=1914834

Urmează..

AL 27-LEA, DESIGUR...

Ce fu, lună de lună

Despre ce-i vorba


