19
Mar
12

STRĂMOȘUL E-BOOK-ULUI


Cu siguranță, ați remarcat în diverse filme aparatele de radio-transmisie ”miniaturale” folosite de spionii celui de-al doilea război mondial. În valijoara care le adăpostea ar intra, probabil, câteva sute de telefoane mobile de azi…

Ei, în ultimul ”Smithsonian”, găsesc o absolut demențială imagine a primei…  cărți electronice. Cum s-ar zice, e-book avant-la- lettre. O altă idee, ceva mai apropiată de zilele noastre, din 1959, era ca textul cărților să fie proiectat pe perete, sau tavan, pentru a fi citit mai comod.

”E-book-ul” anului 1935 se baza pe microfilm, o invenție patentată încă din 1859. Prima utilizare practică a microfilmului data din 1925, când un bancher își arhivase în acest fel toate documentele băncii. Eastman Kodak a cumpărat găselnița bancherului și a aplicat-o la scară mare. The New York Times a început să-și fotocopieze toate edițiile încă din 1935, așa că de aici și până la ideea de a folosi microfilmul la stocarea cărților, în vederea lecturării comode, într-un fotoliu n-a fost decât un pas.

 Vă las să vă delectați cu minunea anului 1935…

12 Responses to “STRĂMOȘUL E-BOOK-ULUI”


  1. 1 Ovidiu
    Martie 19, 2012 la 16:38

    Depozitarea cartilor in format electronic are avantaje incontestabile. Chiar si citirea lor pe dispozitive specializate are nenumarate avantaje. Prefer totusi hartia si semnul de carte conventional ecranului si bookmark-ului electronic. Cartea mi se pare insufletita in raport cu tableta aia. Problema mare e ca nu mai am loc in biblioteca.

  2. Martie 19, 2012 la 19:09

    Ce tare!

    Cand am vazut pentru prima data un film 3D, m-am gandit la „binoclurile” alea din copilarie, in care se puteau mici povestioare… 3D.

    Nene Tosh, matale ai e-reader, iPhone, televizor 3D? 🙂

  3. 3 Sam Murray
    Martie 19, 2012 la 22:21

    Dacă mă gândesc bine, cred că numărul cărților electronice pe care mi le-am stocat în ultimii ani l-a depășit pe cel al celor care-mi umplu casa. Ca și pe tine, Ovidiu, mă cam deranjează cititul lor pe monitor. În plus, nu mai am patima aia din copilărie și tinerețe, când citeam oriunde și oricând. Erau zile când, practic, citeam de dimineață până seara, ba mă prindeau și zorile întorcând înfrigurat paginile. Mi-aduc aminte că, timp de câțiva ani, am ținut o evidență a cărților citite. În medie, vreo 300 de pagini pe zi… Căutam cărți mai greu de procurat, adesea riscam periculos. Nu știu cum, acum peste 25 de ani, am avut curaj să aduc din Polonia ”Doctor Jivago”. Astăzi accesul e neîngrădit, putem citi absolut orice vrem. Dar s-au schimbat vremurile, avem și alte preocupări, care ne răpesc o groază de timp. Așa că am apucat să citesc o infimă parte a cărților electronice adunate cu grijă de ani de zile. În timp ce din cărțile ”normale”, ticsite în rafturi și dulapuri, puține mi-au scăpat… Cam așa e și cu filmele, cred că sunt vreo 500-600 care așteaptă să fie văzute. Dar nu mă las, chit că ritmul a scăzut îngrijorător.

    Lari, primul film 3D l-am văzut cu câțiva ani înainte de Revoluție. Era o poveste dintr-una din republicile islamice ale URSS. Senzația a fost extraordinară, și azi îmi amintesc cum m-am lăsat instinctiv în jos când a zburat o suliță înspre mine… După 1990, am avut o perioadă când am câștigat destul de mulți bani. Îmi schimbam ”sculele” frecvent, tele-colorul obținut cu greu prin 1988 l-am schimbat cu altele, cu sunet stereo, cu diagonala din ce în ce mai mare, video-urile la fel, tot mai sofisticate. Au urmat calculatoarele, telefoanele, ce evoluau într-un ritm amețitor. Am rămas la calculatorul cumpărat acum 7-8 ani, laptopul nu mi l-am schimbat de 4 ani și a cam obosit, televizorul din sufragerie e un LCD cu diagonala de 81 cm. Pe ăsta îl schimb în curând cu un LED de 117, dar nu cred că mă arunc la un 3D. E incomod cu ochelarii… Cât despre telefon, mă mulțumesc cu ăsta pe care-l am, pe căre-l folosesc rar la poze. Sunt cam comod, până și aparatele de fotografiat sunt simple, de tipul point and shoot.
    În timpul ăsta, Tosh jr. nu se desparte de e-reader, stă pe net fie pe cutiuța aia cu aspect de pui de laptop, fie pe mobil. Iar nepoată-mea, ”americanca”, are niște aparate de fotografiat din care scoate niște poze de zici că-s din ”National Geographic”… Deh, tineret… Alte vremuri, alți oameni…

  4. Martie 19, 2012 la 22:56

    Mi se pare haios, nene Tosh, ca povestesti ritmul cu care iti schimbai sculele in urma cu ceva vreme, dar, cand vine vorba de juniori, conchizi: Deh, tineret… Alte vremuri, alți oameni… 😀

    Eu nu-s atat de pasionat de tehnologie decat in masura in care-mi face viata mai usoara. De exemplu, nu simt nevoia sa-mi schimb telefonu’ (un Samsung Mini Galaxy), pentru ca poate face cam tot ce am nevoie: netu’ e ok pe el, gps-u’ merge bine, pot citi multumitor cartile pe care le am in format .pdf/.doc, pozele ies binisor…

    Admit insa ca o sa-mi schimb teveu’ cu unu’ full HD, prin iulie.

    Nu inteleg, de exemplu, nici pasiunea oamenilor de a-si lua masini cat mai puternice, desi alea cu motoare de 1,4 – 1,6 sunt cat se poate de avantajoase, din mai toate punctele de vedere.

    Nu mai putin adevarat e si faptul ca suntem cu totii diferiti, deci probabil ca exista tot atatea bucurii, cati oameni pe pamant. 🙂

  5. 5 Priapus
    Martie 20, 2012 la 02:20

    Io am doua e-readere: un kindle de la amazon (pe care de altfel il si prefer, are e-ink, ecranul arata ca o foaie de hartie, nu e obositor de loc de citit, nu-i ca i-padul) si un Nook Color, de la Barnes and Noble. Nookul l-am hakuit, l-am facut tableta android, acu imi pot citi cartile de la amazon si pe nooku ala…Dar asa cum ati spus si voi, once in a while mai iau o carte in mana, nimic nu poate inlocui mirosul de carte, fie nou tiparita, proaspata, fie veche…Cat despre televizoare 3D, numa fraierii isi cumpara…In America nu cumpara nime’, in Romania am vazut ca se arunca tati broscarii la trei deu 🙂

  6. Martie 20, 2012 la 16:20

    @Lari
    Pai tu esti avansat, nene!!! Cel mai performant telefon al meu a fost (din pacate nu mai e) un Sony Ericsson G502. Mi-a fost furat la scurt timp dupa ce am revenit in Romania, in conditiile in care umblasem cu el pe juma’ de continent sud-american si strabatusem tot felul de coclauri fara sa-mi dispara o centima!!!
    Dar un Kindle chiar ma batea gandul sa-mi cumpar acum vreun an, insa am uitat de idee. Noroc cu articolul lui Tosh. 😉

  7. Martie 20, 2012 la 21:48

    Bre, RG, dar un sait de oameni normali, nu o pagina de feisbuc, nu se gaseste?

  8. 9 RG
    Martie 21, 2012 la 11:49

    Le-am cautat site-ul lor, al celor care detin pagina de facebook, dar pe site-ul lor aveau doar un buton care te indruma … spre pagina facebook.

    Dar pagina aia nu poate fi vazuta si fara cont?

  9. 10 RG
    Martie 21, 2012 la 11:54

    Aici ar fi toate pozele acelei pagini : https://www.facebook.com/pages/Reclame-vechi-romanesti-1860-1990/119322554753331?sk=photos

    Si o colectie mai mare: https://www.facebook.com/profile.php?id=100001342343520&sk=photos

    Sper ca nu trebuie sa va faceti cont pentru a le vizualiza.

  10. Martie 21, 2012 la 13:51

    @Dawson
    Mi l-am luat in mandatul lui Basescu, deci TRAIASCA PRESEDINTELE! 🙂

  11. Martie 21, 2012 la 16:45

    @RG
    Vazui, vere, chiar am vrut sa spun cate ceva despre faza cu trimiterea de pe site pe feisbuc, care e cam aiurea, dar m-am luat cu altele si, in plus, am gasit si-o galerie pe site la Historia:
    http://historia.ro/galerii-foto/reclame-vechi-romanesti#
    Iar de-acolo, una dementiala:

    😀 😀 😀 😀 😀

    @Lari
    Ei, da, uite de-aia vreau eu sa pice mizeria numita Basescu, pentru ca mi-au furat mie telefonul in mandatul lui. 😆 😆 😆
    Serios acum, sa nu mai scrii cretinismul ala nici macar in gluma, mama lor de jigodii imputite portocalii!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Lasă un răspuns

Urmează..

AL 27-LEA, DESIGUR...

STEAUA, ROMANIA`S BRIGHT STAR

http://www.fifa.com/classicfootball/clubs/club=1914834

Ce fu, lună de lună

Despre ce-i vorba

Comentarii recente

Dawson pe CLARICE
Igor Dodon pe CLARICE
Dawson pe CLARICE
Ovidiu pe CLARICE
Dawson pe CLARICE

